קטגוריות
עצים

איך להסתדר במחסן עצים

לפני שמתחילים לעבוד, חשוב לקרוא את המדריך לבטיחות בעבודה

בארץ ניתן להשיג לא מעט עצים, רובם הגדול מיובאים לארץ וחלקם הקטן שגדלו פה ונכרתו מסיבות שונות. רוב “מחסני עצים” יחזיקו רק עץ אורן, ולפעמים סוגים בודדים של עצים נוספים. ישנם מיעוט של ספקים שמחזיקים מספר רב של עצים, לרבות כאלו מיוחדים ונדירים. לכל עץ ישנם מאפיינים ייחודיים:

  • מראה: קל מאוד לראות הבדלים בין סוגי עצים שונים, אך גם חשוב להדגיש שלכל עץ יש מראה ייחודי משל עצמו, לפעמים עד כדי קושי בזיהוי המין שלהם. גוון העץ משתנה לעיתים לאורך זמן ובחשיפה לשמש (בד”כ הצבע מתכהה ומעמיק), דבר שיש לקחת בחשבון. בנוסף לכך, כשהעץ אינו מהוקצע (הסבר בהמשך) קשה להבין איך הוא ייראה בסיום העיבוד. טריק פשוט הוא להרטיב אותו, זה עוזר מאוד להמחיש איך הוא ייראה בסוף התהליך.
  • יציבות: עצים שונים נבדלים זה מזה ביציבות שלהם, כלומר הנטייה לעוות לאורך זמן. היציבות מושפעת מאוד מחתך הקורה הספציפית בתוך הגזע, אך למין עצמו יש גם השפעה משמעותית. בגדול מרבית העצים המשמשים בתעשיית הרהיטים נבחרו בגלל היציבות הטובה עד המצוינת שלהם. אבל כן כדאי לבדוק את הנושא לפני קנייה, במיוחד בהתאמה לסוג הפרוייקט.
  • קושי וצפיפות: נהוג לחלק את העצים לקשים ורכים (באגלית: hardwood ו-softwood). העצים הרכים הנם המחטניים – למשל אורן, אשוח וארז, והעצים הקשים בעצם פחות או יותר כל השאר. באופן טבעי העצים הרכים נוחים יותר לעיבוד, אך גם עמידים פחות לפגעים שונים. בסוגי עבודות שונים לרכות של העץ יש יתרון (למשל – ניתן לקדוח ללא חור מקדים במרכז העץ, והסיכוי להתבקעות נמוך) אך גם חסרונות (למשל בעץ עבודה עם מפסלת)

ישנם מאפיינים רבים נוספים, וכדאי לחקור על הנושא בטרם בוחרים את העץ הספציפי לפרוייקט שעל הפרק.

מה המידות של עץ?

למעט עץ אורן, כלל העצים נמכרים בצורה של פרוסות. רוב הפרוסות מנוסרות בעובי קבוע של 1 או 2 אינטש (מכונה בארץ “צול”), כלומר 2.5 או 5 ס”מ. הרוחב משתנה, בהתאם לסוג העץ, כאשר באותה ערימה ניתן למצוא קורות ברוחב שונה. כך גם לגבי אורך הקורה, שבד”כ יהיה קבוע בערימה אך ייתכנו אורכים שונים. כך שבעצם לכל חתיכה שתבחרו יהיו מידות ומחיר ייחודיים. ישנם עצים מועטים שנמכרים בתצורה של “שפה חיה” (live edge) – כלומר ששפת הקורה הנה השפה הטבעית של העץ, לעיתים בשני הצדדים. קורות (או לוחות) אלו יפים מאוד ומשמשים בד”כ לרהיט כמו שהם: ספסל, שולחן או כל רהיט אחר שתבחרו.

פרט לאורן, קורות העץ מגיעות כשהן מנוסרות וגסות למגע. אורן יכול להגיע כך, או (נפוץ יותר) מהוקצע, כלומר בעל פאות חלקות מקבילות וניצבות, ופינות עגולות או קטומות. (מבטאים מונח זה – “מוקצע”, אך הכתיבה הנכונה בעברית היא “מהוקצע”). החישוב לעץ מהוקצע נעשה לפני ההקצעה, בדומה לקצב שקודם שוקל את העוף ואח”כ מנקה אותו, מה שמוביל לכך שהמידה שנמכרת בעץ מהוקצע הנה למעשה פחותה מהמידה המוצהרת. למשל קורה בעובי ‘5 ס”מ’ תהיה בעובי 4.4 ס”מ, וזה אפילו יכול להשתנות בין קורות שונות.

האם העץ מגיע ישר?

גם הקורות המנוסרות וגם המהוקצעות עובדו במקור כשהן ישרות, אך בגלל שינויים שעוברים על העץ, במרבית המקרים הקורות לא יהיו ישרות לגמרי כשניגש לבחור אותן, תהליך טבעי שעובר על החומר כתוצאה משינויים בלחות. בנוסף, העץ נכרת כשהוא לח, ועובר תהליך של ייבוש, ע”מ שיתאים לעיבוד. למרבה הצער לעיתים העץ שנמכר במחסנים עודנו לח למחצה, כך שתהליך הייבוש הסופי יצטרך להתבצע לאחר הקנייה, מה שעלול לגרום לעוותים נוספים. כדאי מאוד להתאמץ ולבחור קורות ישרות ויבשות ככל שניתן, גם אם צריך לחטט הרבה בערימה, כי זה חוסך הרבה זמן ובזבוז של חומר.

בנוסף כדאי מאוד לבחון את העץ לגבי עיניים, סדקים ופגמים שונים. לפעמים בתהליך ההקצעה נתלשות חתיכות מדופן הקורה, ושאר דברים לא נחמדים שעשויים לקרות.

מה המחיר של עץ?

בד”כ נהוג חישוב לפי מ”ק – או קו”ב = מטר מעוקב, שהיא יחידת נפח בגודל מטר X מטר X מטר). בדרך כלל זה יהיה החישוב הזול ביותר (אם למחסן יש “מחיר לקוב” וגם “מחיר לקורה”, כשתעשו את החישוב, כמעט תמיד המחיר לקו”ב יצא זול יותר). כך קל להשוות בין עלויות של עצים שונים.

טווחי המחירים שבהם אני רוכש עצים (המחירים לקו”ב):

  • אורן מהוקצע – 1,500 עד 2,000 ש”ח
  • עצים קשים “רגילים” (למשל אלון) – בסביבות 5,000 ש”ח
  • עצים קשים מיוחדים (למשל אגוז אמריקאי) מ-7,000 ש”ח וצפונה, בעצים אקוזטיים במיוחד יכול להגיע גם ל-20,000 ש”ח.

פרופילים מיוחדים של עץ, ולוחות מודבקים יגררו עלייה במחיר.

ומה זה עץ מחוטא?

עץ מחוטא – שעבר חיטוי או אימפרגמנטציה ( באנגלית: pressure treated), נקרא גם עץ ירוק בגלל המראה של חומר החיטוי. העץ עובר תהליך בו מוחדרים אליו כימיקלים, שאמורים להפוך אותו עמיד למזיקים שונים, ולכן נהוג לשימוש בתנאי חוץ (מספסל ועד פרגולה). יכול להיות עץ מהוקצע או לא. במחסנים מסוימים יוכלו לבצע עבורכם את התהליך במקום (כרוך בהמתנה) אם לא תמצאו את הפרופיל שרציתם כשהוא מחוטא.

האם המחסן יחתוך את העץ?

אחרי שבחרתם את הקורות והעצים המתאימים לפרוייקט שלכם, מרבית המחסנים ייתנו לכם בחינם או בתשלום סמלי שירות של חיתוך אורך (כלומר קיצור של קורה), כדי שיהיה נוח להוביל ברכב או אם אין לכם כלים מתאימים, אפילו ישר לפרוייקט עצמו. אם המידות המדויקות חשובות לכם, כדאי להקפיד שמי שמבצע את החיתוך עושה עבודה מדויקת. אם אפשר, תמיד עדיף לחתוך קצת מעל למידה ואז בנחת לנסר למידה הסופית כשאתם בבית. חיתוכים מורכבים יותר, כולל של פלטות, ואפילו הקצעות יבוצעו כמעט תמיד בתשלום, ולא תמיד יהיה נגר פנוי שזמין לביצוע. אם החיתוכים מורכבים, כדאי מאוד להגיע עם רשימה ואפילו תרשים עבור לוחות, כדי להקל על התהליך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *