קטגוריות
עצים

איך לבחור עץ?

לפני שמתחילים לעבוד, חשוב לקרוא את המדריך לבטיחות בעבודה

כשאנחנו ניגשים לבניית פרוייקט מעץ, השאלה הראשונה היא באיזה עץ לבחור. לפני שנתחיל, בואו נדבר רגע בכלל מהו עץ:

כולנו מכירים את העץ שצומח, שנקרא באנגלית tree ובעברית אילן. לאילן יש גזע, ממנו צומחים ענפים ועליהם עלים ולפעמים פירות. העץ כחומר גלם (wood) הנו למעשה גזע האילן שנכרת, נוסר במנסרה, ויובש. החומר הזה נקרא עץ מלא, לפי המידה של החומר המנוסר, ישנם מונחים שונים שמתארים אותו:

עץ גושני יתאר בד”כ קורות שהן ארוכות ועבות בשני המימדים (רוחב ועובי). קורות עץ הנן חתיכות צרות יחסית ברוחב משתנה, וארוכות. מידות של עץ גושני וקורות יינתנו לפי פרופיל החתך, למשל 5 על 10 היק קורה בעובי 5 ס”מ ורוחב 10 ס”מ. האורך של הקורות משתנה בהתאם לסוג שלהם. בעצים קשים לפעמים מידת הרוחב וגם האורך ממש תשתנה מקורה לקורה בערימה (העובי נשאר קבוע). רוב מחסני העצים ימכרו את הקורה כיחידה ולא חתיכה קצרה מקורה שלמה.

המונח “לאטה” מתאר מעין “סרגל” מעץ, כלומר קורה שהיא דקה וצרה.

בנוסף ישנם לוחות או “פלטות” שעשויים מקורות עץ מודבקות, או מוצרים מבוססי עץ. לוחות הנם רחבים וארוכים אבל דקים מאוד. המידה הסטנדרטית בה יגיעו כמעט כל הלוחות באשר הם 122X144 ס”מ. העובי משתנה בהתאם לסוג החומר, מ-3 מ”מ ועד 40 מ”מ. בד”כ במחסן יוחזקו מספר עוביים שונים של אותו החומר בדיוק.

כשאנחנו באים לבנות פרוייקט, ישנן שלוש אפשרויות מרכזיות של חומרים שנוכל לרכוש:

  • עץ מלא – אורן
  • עץ מלא מסוג אחר
  • מוצר מבוסס עץ

עץ אורן הוא הנפוץ ביותר בארץ, ואין שום בעיה לרכוש אותו בכל מקום שמתעסק בעץ. הוא מגיע במידות ופרופילים שונים, של קורות ולוחות מודבקים. נפוץ מאוד בנגרות עקב תכונות אלו. בד”כ מגיע מהוקצע (חלק). יתרונות מרכזיים – זול, זמין, נוח לעיבוד. חסרונות מרכזיים – רך, חלש, לא כולם אוהבים את המראה שלו.

עצים קשים שונים זמינים בארץ, לכל אחד התכונות והיתרונות/חסרונות שלו. בנייה מעץ קשה תייקר משמעותית את מחיר הפרוייקט, אך בשביל רהיט איכותי ויפה לשנים רבות, רבים יעדיפו להשקיע יותר. בפרוייקטים קטנים ודקורטיביים, הפרש המחיר לא יהיה משמעותי אך התמורה רבה. נמכר לא מהוקצע, מה שדורש יותר עיבוד לפני תחילת העבודה. יתרונות מרכזיים – מראה, עמידות. חסרונות מרכזיים – מחיר, זמינות.

מוצרים מבוססי עץ נמכרים בתור לוחות, וכוללים אפשרויות שונות עם מאפיינים שונים. הלוחות מתאימים מאוד לשימושים מסוימים, למשל ארון ייבנה כמעט תמיד מלוח מוכן, בד”כ גם מחומר מבוסס עץ. בנוסף קל מאוד למצוא מוצרים מבוססי עץ שהושלכו ולמחזר אותם. בנוסף בגלל שמדובר במוצרים תעשייתיים, הם סובלים פחות מהחסרונות של עץ לגבי יציבות. יתרונות מרכזיים – זמינות, מחיר, אפשרויות שונות. חסרונות מרכזיים – מרביתם חלשים מעץ מלא, מראה בעייתי בד”כ, כוללים כימיקלים.

ועכשיו, כדאי לקרוא מה אפשר למצוא במחסן העצים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *