קטגוריות
כלי עבודה חשמליים-ידניים

מהו רוטר (ראוטר)

לפני שמתחילים לעבוד, חשוב לקרוא את המדריך לבטיחות בעבודה

רוטר הוא אחד הכלים השימושיים והחשובים בנגרות, אך הוא פחות מוכר לציבור הרחב מכלים כמו מסור ומקדחה. הרוטר הוא כלי בעל מנוע עוצמתי, שמקבל לתוכו סכין (נקרא גם ביט), כאשר ע”פ הצורה של הסכין היא תחתוך את העץ. חיתוך העץ עם הרוטר נקרא כרסום.

חשוב לזכור שרוטר הוא כלי מסוכן מאוד שלצערי אני מכיר מספר אנשים שנפגעו ממנו, כך שחשוב במיוחד להקפיד על הנחיות הבטיחות כשעובדים איתו.

סוגי סכינים לרוטר

ישנם כמה סכינים בסיסיים והמון מתקדמים, שאפשר לחלק לשני סוגים:

סכינים עם מיסב: כלומר סכינים שבאחד הקצוות שלהם (לעיתים בשניהם) יש מיסב, מה שמאפשר מעקב אחרי קו החיתוך. דוגמה נפוצה זהו סכין לעיגול פינות, שכולל רדיוס חיתוך אך מיסב בתחתיתו, למעקב אחר דופן החומר כדי לעגל את הפינה בצורה מדויקת.

סכינים בלי מיסב: שמיועדים לשימוש באחת משתי דרכים: או כרסום ביד חופשית – דבר נדיר למדי שצריך לעשות בזהירות ורק במקרים נדירים, או כרסום בעזרת גובל, כלומר מצב שבו גוף הרוטר מוגבל בתנועתו לאורך גובל, או כשעובדים בעזרת שולחן, יש גובל המחובר אל השולחן עצמו.

Triton router bits set

אופן העבודה עם רוטר

יש שתי דרכים לעבוד עם הרוטר:

א. כאשר הוא מוחזק בידיים

ב. כאשר הוא מקובע (במהופך) לתחתית של שולחן ייעודי

כוון הסיבוב של הרוטר הוא קבוע תמיד, וגם הסכינים מיוצרים בהתאמה לכוון זה. לאור זאת, ישנם שני סוגי חיתוך: עם הכוון ונגד הכוון. למעט מקרים חריגים, תמיד יש לכרסם עם כוון הסיבוב, מפני שזו הדרך הבטוחה יותר. אם מכרסמים בכוון השני, יש סיכוי שבו הרוטר יחליק מהעץ או העץ יחליק מהשולחן, דבר שעלול להוביל לפציעה חמורה.

גדלים ועוצמות

בשוק מגוון גדלים של רוטרים, מקטנים (שייקראו לפעמים טרימר) ועד ענקיים כמו Triton TRA001. הגודל יתבטא במשקל, אבל הפרמטרים החשובים להשוואה הם העוצמה בוואט וקוטר הקנה. כמעט כל רוטר שתפגשו יהיה בעל קנה קטן או גדול. קטן = 6 מ”מ או 1/4 אינטש, גדול=12 מ”מ או 1/2 אינטש. בד”כ יהיה מתאם שמאפשר את שתי המידות, המטרית והאמריקאית, והרבה פעמים בגדולים יהיו גם מתאמים לקנה הקטן. מספר מצומצם של דגמים מגיע עם קנה ביניים, של 8 מ”מ או 3/8 אינטש. לטעמי הוא פחות מומלץ כי הסכינים שלו נדירים יותר.

אני באופן אישי ממליץ לבחור בקנה במידה אמריקאית מפני שהרבה יותר קל וזול למצוא סכינים עבורו. מבחינת הבחירה בין הקטן לגדול, זה כבר עניין של אופי שימוש. בסדנא מאובזרת נמצא רוטרים בשני הגדלים, אך אם צריך להתפשר על אחד, זה מאוד תלוי מה רוצים לעשות ולכן לא אוכל לתת המלצה שתתאים לרוב המשתמשים. באופן אישי השתמשתי שנים ברוטר קטן אך חזק, מה שנתן לי איזון טוב במרבית המקרים. אבל כרסומים עמוקים ובעיקר סכינים גדולות מחייבות כבר קנה גדול.

מהירות משתנה או קבועה

לראוטרים רבים ישנו וסת לקביעת מהירות הסיבוב. שימוש בה חשוב מאוד לבטיחות, וגם להשגת פני שטח טובים בכרסום, ללא סימני חריכה. קישור לטבלת הסבר

חשמלי או נטען

בשנים האחרונות חברות רבות הוסיפו למשפחת הכלים הנטענים גם רוטרים. למשל Makita, Dewalt, Milwakee ועוד. הבחירה בידיכם האם לקנות כלי חשמלי או נטען.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *